• 81 -65611579 021
  • تاریخ : جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • ساعت : 15 : 54

تغییر رنگ روغن به چه معناست

تغییر رنگ روغن به چه معناست

تغییر رنگ روغن به چه معناست؟

 

در طول بازرسی های معمول تجهیزات، متوجه شده ایم که روغن تیره تر به نظر می رسد. آیا این موضوع باعث نگرانی است؟ اگر چنین است، اقدامات بعدی ما باید چه باشد؟
تغییر رنگ روان کننده می تواند باعث نگرانی شود، زیرا اغلب نشان می دهد که ترکیب یا ساختار شیمیایی روغن تغیراتی داشته است. ابتدا باید رنگ اصلی روان کننده را در نظر بگیرید، روان کننده های جدید معمولاً دارای رنگی هستند که با ویسکوزیته و فرمول آنها مرتبط است. به طور کلی، روان کننده هایی با ویسکوزیته پایین تر مانند روغن های توربین و سیالات هیدرولیک، رنگ روشن تری نسبت به روان کننده هایی با ویسکوزیته بالاتر مانند ISO VG320  روغن های گردشی یا روغن های دنده دارند.
علاوه بر این، مواد افزودنی و رنگ‌های خاصی می‌توانند بر رنگ پایه تأثیر بگذارند. اگر فرمول اصلاح شده باشد یا هر یک از مواد خام جایگزین شده باشد رنگ روغن جدید نیز ممکن است تغییر کند. این نوع تغییر رنگ معمولاً بر عملکرد یا مشخصات روان کننده تأثیر نمی گذارد، اما حتماً این موضوع را با سازنده روغن مطرح کنید.
به خاطر داشته باشید که یک روغن به طور طبیعی با اکسید شدن تیره تر می شود. روان کننده ها در حین کار به دلیل ترکیب دمای عملیاتی و قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا اکسید می شوند. هر چه دما بیشتر باشد، فرآیند اکسیداسیون سریعتر و عمر روانکار کوتاهتر می شود. تیره شدن نشانه ای از اکسیداسیون روان کننده است. اگر روغن شما سریع‌تر از حد انتظار تیره‌تر شده است، دمای کارکرد غیرعادی بالا را بررسی کنید. دمای بیش از حد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، بنابراین بررسی منشا آن بسیار مهم است.
آلودگی یکی دیگر از دلایل رایج تغییر رنگ روان کننده است. در صورت وجود آلودگی یا وجود ذرات جامد از محیط، روغن می تواند تیره تر شود. هنگامی که تغییر رنگ غیرعادی رخ می دهد، وجود آلاینده ها باید بررسی شود. در این صورت محتمل ترین راه حل تعویض روغن است و بسته به شدت آن ممکن است نیاز به شستشوی موتور نیز باشد.
اگر از یک روان کننده در چندین ماشین استفاده شود و همه آنها تغییر تدریجی در رنگ روغن نشان دهند، این احتمالاً نشانه ای از پیری روان کننده خواهد بود. از طرف دیگر، اگر تنها چند ماشین تغییر رنگ روغن داشته باشند، شناسایی منشاء تغییر رنگ ضروری است.
در پایان هر زمان که مشکوک به وضعیت غیرعادی شدید، همیشه بهتر است آنالیز روغن برای تعیین سلامت روانکار و همچنین بررسی وجود آلاینده ها انجام شود. در صورت وجود آلودگی ممکن است نیاز به تعویض روغن یا فیلتراسیون اضافی باشد.

 

ترجمه : مسعود عابدین – واحد مارکتینگ

 

فرم ارسال نظر