• 81 -65611579 021
  • تاریخ : جمعه 10 فروردین 1403
  • ساعت : 1 : 2

روغن سنتتیک (Synthetic Oil) : آنچه مصرف کنندگان باید بدانند

روغن سنتتیک (Synthetic Oil) : آنچه مصرف کنندگان باید بدانند

روغن سنتتیک (Synthetic Oil) : آنچه مصرف کنندگان باید بدانند

روغن سنتتیک یک روان کننده است که از ترکیبات شیمیایی سنتتیک(سنتزی) ساخته شده است. این ترکیبات با تجزیه و سپس بازسازی مولکول های نفتی ساخته می شوند.

روغن سنتتیک چیست؟
روغن سنتتیک یک روان کننده است که از ترکیبات شیمیایی سنتزی ساخته شده است. این ترکیبات با تجزیه و سپس بازسازی مولکول های نفت ساخته می شوند. در زیر میکروسکوپ ، یک قطره روغن سنتتیک میلیون ها مولکول را با اندازه و ساختار تقریباً یکسان نشان می دهد. برعکس ، روغن معدنی یا معمولی با استفاده از نفت خام تصفیه شده تولید می شود. یک قطره روغن معمولی زیر میکروسکوپ میلیون ها مولکول را با شکل ، اندازه و ساختار متفاوت نشان می دهد. روغن سنتتیک می تواند کاملاً سنتزی یا ترکیب سنتزی باشد و از چند نوع پایه مشتق شده باشد.
روغنهای تمام سنتتیک تنها از پایه سنتتیک استفاده می کنند ، مولکول به مولکول منحصر به فرد و بدون استفاده از نفت طراحی شده اند. مخلوط سنتتیک ترکیبی از روغن موتور معدنی و پایه سنتتیک است. افزودن پایه سنتتیک به روغن معدنی معمولی تا حدودی عملکرد آن را افزایش می دهد و موجب حفاظت بیشتر می گردد.
انواع مختلفی از روغن های سنتتیک با ویژگی ها و کاربردهای کاملاً متفاوت وجود دارد. با این حال ، بیشتر مواد سنتتیک مورد استفاده در خدمات خودرو پلی آلفا الفین ها (PAO) هستند. برای سادگی ، مرجع اصلی روغنهای سنتتیک در این مقاله به PAO ها مربوط می شود.

روغن سنتتیک در مقابل روغن معدنی
اکثر خودروها قادر به استفاده از روغن معدنی سنتتیک یا معمولی هستند که مطابق با مشخصات موسسه نفت آمریکا (API) و کمیته استانداردسازی بین المللی روان کننده ها (ILSAC) می باشد. با این حال ، روغنهای سنتتیک اغلب در مقایسه با روغنهای معمولی دارای عملکرد برتر هستند. این عملکرد برتر ممکن است فقط به ویژگی های خاصی مربوط شود اما به برخی دیگر مربوط نمی شود. این امکان وجود دارد که برخی از فرمولاسیون روغنهای معدنی معمولی در خصوص خواص خاصی عملکرد برتر را نشان دهند.
در طول سال ها مطالعات متعددی در مورد مقایسه روغن سنتتیک با روغن معدنی معمولی انجام شده است. مهم ‌تر از همه، انجمن خودرو آمریکا (AAA) از آزمایشگاه‌ های تایید شده با استفاده از روش‌ های آزمون استاندارد شده (ASTM) برای بررسی تفاوت ‌های روغن موتورهای معدنی در مقابل روغن ‌هایی که به ‌عنوان تمام سنتتیک به بازار عرضه می ‌شوند، استفاده کرد.
از جمله، انجمن خودرو آمریکا به این نتیجه رسید که روغن های سنتتیک در آزمایش های انجام شده به طور متوسط 47 درصد بهتر از روغن های معمولی عمل می کنند. آزمایش‌ های انتخابی چندین ویژگی فیزیکی، شیمیایی و عملکردی مهم از جمله پایداری برشی، تشکیل رسوب، فراریت، قابلیت پمپاژ در دمای سرد، مقاومت در برابر اکسیداسیون و تغییرات ویسکوزیته ناشی از اکسیداسیون را ارزیابی کردند.
طبق گزارش Consumer Reports، روغن سنتتیک به سرعت در حال تبدیل شدن به حالت معمول جدید است، به طوری که تقریباً 70 درصد از خودروهای جدید در مدل سال 2019 از روغن های کاملاً سنتتیک یا ترکیبی سنتتیک استفاده می کنند. حتی با افزایش تعداد خودروهای جدید که به مواد سنتتیک نیاز دارند، همچنان برای مصرف‌کنندگان مهم است که توصیه‌های سازنده برای خودروی خود را هنگام تعویض روغن اعمال کنند. مایکل کالکینز، یکی از مدیران خدمات فنی انجمن خودرو آمریکا می‌گوید: «روغن‌های نیمه یا تمام سنتتیک برای اکثر خودروهای جدید مورد نیاز است، اما رعایت توصیه‌های خودروساز بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است به فرسودگی موتور و سایر مشکلات منجر شود.»
پیشرفت روغن سنتتیک، میکروسکوپ را روی روغن های معدنی قرار داده است. حتی اگر روغن معدنی در بیشتر موارد موتور خودروی شما را به اندازه کافی و مناسب روغن کاری کند، استفاده از آن دارای معایبی است. این معایب ممکن است بسته به عوامل مختلفی مانند سیالیت در لایه های مرزی در دماهای بسیار پایین، پایداری حرارتی و اکسیداسیون (پایداری شیمیایی طولانی مدت شیمیایی در دماهای بالا) و محافظت از ویسکوزیته (در برابر سایش و اصطکاک) در بارها و دماهای بالا موتور بوجود آید.

 

مزایا و معایب روغن سنتتیک
مزایای تعویض روغن سنتتیک در مقایسه با روغن موتور معمولی چیست؟ هنگامی که به جوانب مثبت و منفی نگاه می کنیم، روان کننده های سنتتیک می توانند مزایای معناداری را ارائه دهند. در ادامه به برخی از مهم ترین مزیت های روغن های سنتتیک (PAO) نسبت به روغن موتورهای معمولی آورده شده است. توجه داشته باشید، فهرست زیر فرض می‌کند که ماده افزودنی بین دو گزینه مشابه است که به ندرت چنین است. بیشتر فرمول‌های روان‌کننده سنتتیک برای خودروها دارای بسته‌های افزودنی برتری هستند که مقایسه را پیچیده‌تر می‌کند. به عبارت دیگر، آیا نتیجه عملکرد بهتر، روغن پایه سنتتیک است یا به دلیل افزودنی (ها) برتر است یا کمی از هر دو؟
معمولاً روغن های معدنی معمولی هنگامی که در معرض شرایط خاصی قرار می گیرند، در مقایسه با روغن های سنتتیک مستعد تخریب شیمیایی (اکسیداسیون) هستند. این شرایط مضر شامل محصولات جانبی احتراق، آلودگی سوخت، آلودگی آب، ذرات فلزی، اسیدها، پرو اکسیدان ها و گرمای شدید (مثلاً ناشی از احتراق) است. قرار گرفتن در معرض این شرایط معمولاً در موتورها رخ می دهد. تخریب روغن می تواند باعث لجن، لاک یا رسوب، خوردگی، تغییر ویسکوزیته و اختلال در عملکرد موتور شود.
مواد سنتتیک به طور طبیعی شاخص ویسکوزیته بالاتری دارند. این بدان معنی است که ویسکوزیته کمتر (پایدارتر) با تغییر دما در هنگام راه اندازی و شرایط کارکرد معمولی موتور تغییر می کند. ویسکوزیته یکی از ویژگی های مهم روان کننده ها است که باعث ایجاد ضخامت لایه یا فاصله بین سطوح فلزی می شود که بر روی هم لغزش و یا چرخش دارند. بدون این ضخامت لایه، اصطکاک و سایش بیش از حد رخ می دهد.
در دماهای بسیار پایین، این امکان وجود دارد که روغن های معدنی (در مقایسه با روغن های سنتتیک) به قدری غلیظ شوند (ویسکوزیته بالا) که روغن پمپاژ نشود یا نتواند به طور موثر در موتور گردش کند که باعث خرابی موتور می گردد.
روغن موتورهای سنتتیک عموماً فراریت کمتری نسبت به روغن های معدنی دارند. این بدان معناست که روغن کمتری در جریان گاز های خروجی اگزوز از بین می رود که باعث آلودگی جو می شود. همچنین می تواند به معنای نیاز کمتر به تعویض روغن باشد.
احتمالاً بزرگترین مزیت و دلیل محبوبیت روغن سنتتیک این است که طول عمر بیشتری نسبت به روغن های معمولی دارد. فاصله زمانی تعویض توصیه شده برای روغن سنتتیک تقریباً هر 5000 تا 7000 مایل است و برخی از برندها فاصله زمانی بسیار طولانی تری (15000 تا 25000) را پیشنهاد می کنند. بزرگترین دلیل برای طولانی تر شدن فاصله تعویض روغن در قسمت های قبل توضیح داده شده است. صرف نظر از نوع روغنی که استفاده می کنید، همچنان توصیه می شود روغن خود را در فواصل زمانی معینی که سازنده شما توصیه می کند تعویض کنید.

 

برخی از معایب روغن سنتتیک که باید از آنها آگاه بود عبارتند از:
احتمالاً چشمگیرترین نقطه ضعف روغن سنتتیک هزینه آن است. قیمت روغن سنتتیک حدود دو تا چهار برابر قیمت روغن معمولی است. مواد سنتتیک ممکن است بیشتر در معرض رسوب مواد افزودنی در شرایط ذخیره سازی در دمای پایین باشند. روغن‌های موتور چند درجه که از مواد سنتتیک استفاده می‌کنند ممکن است در مقایسه با روغن معدنی مصرف سوخت بیشتری در رانندگی در بزرگراه‌ها نشان دهند. این به دلیل این است که روغن های معدنی به بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته (یک افزودنی) بیشتر از مواد سنتتیک نیاز دارند. این افزودنی به کاهش اصطکاک ویسکوزیته توسط مکانیزمی به نام نازک شدن موقت ویسکوزیته ناشی از برش کمک می کند.

 

 

آیا روغن سنتتیک ارزش هزینه را دارد؟
کالکینز توضیح می دهد: "تعمیم به دلیل تفاوت های زیادی در برند ها و فرمولاسیون روغن بسیار دشوار است. یک لیتر روغن نیمه سنتتیک مدرن معمولا بین 4 تا 10 دلار قیمت دارد، اگرچه برخی از مخلوط های خاص می توانند حتی بیشتر قیمت داشته باشند.". طبق نظرسنجی از تاسیسات تعمیر خودرو تایید شده انجمن خودرو آمریکا، از سال 2019، پنج لیتر روغن معمولی تقریباً 28 دلار و تعویض روغن با روغن معمولی حدود 38 دلار هزینه دارد. برعکس، پنج لیتر روغن فول سنتتیک حدود 45 دلار به شما کمک می کند، در حالی که تعویض روغن با روغن فول سنتتیک حدود 70 دلار هزینه دارد. این بدان معناست که تغییر از روغن معمولی به سنتتیک برای راننده به طور متوسط حدود 64 دلار در سال یا 5.33 دلار در ماه هزینه دارد. با توجه به اینکه یک روغن معمولی تایید شده توسط سازنده به هیچ وجه به موتور شما آسیب نمی رساند ولی پرداخت بیش از 30 دلار اضافی در ماه و تغییر به روغن سنتتیک می تواند در درازمدت باعث صرفه جویی در هزینه شما برای محافظت از اجزای موتور در طول زمان شود. همچنین ممکن است برخی از هزینه های اضافی را با تعویض کمتر روغن خود جبران کنید.
وقتی صحبت از هزینه تعویض روغن می شود، نوسان تعویض روغن سنتتیک طولانی تر است و اکثر برندها تعویض روغن را در حدود 7000 تا 11000 کیلومتر (بسته به برخی برند ها تا 40000 کیلومتر) توصیه می کنند. تعویض روغن معدنی از 5000 تا 7000 کیلومتر توصیه می شود. مهم است که توجه داشته باشید، اگر می‌خواهید از روغن سنتتیک برای فواصل طولانی‌تر تعویض روغن استفاده کنید، باید فیلتر روغن خود را به فیلتری با عمر طولانی‌تر ارتقا دهید تا با روغن سنتتیک مطابقت داشته باشد.
بنابراین، آیا روغن سنتتیک برای موتور شما بهتر از روغن معدنی معمولی است؟ کالکینز می گوید: "به طور کلی، بله - به شرط رعایت درجه ویسکوزیته خودروساز و سایر الزامات روغن." در حالی که روغن معدنی روغن کاری مناسبی برای موتور خودرو شما فراهم می کند، روغن سنتتیک با استفاده از روغن های پایه با کیفیت بالاتر و تصفیه شده بهتر از موتور شما محافظت می کند.
همیشه حداقل کاری که باید انجام داد استفاده از نوع روغن توصیه شده توسط سازنده است. اگر ماشین شما فقط روغن معمولی نیاز دارد، با هزینه کمی بالاتر یک محصول نیمه سنتتیک محافظت بهتری از موتور ایجاد می کند.
علاوه بر این، به مدت زمانی که قصد دارید ماشین خود را نگه دارید توجه کنید. سرمایه گذاری روی روغن کاری ممتاز ممکن است کمی عمر موتور شما را افزایش دهد. با این حال، اگر قصد دارید خودروی خود را مدت ها قبل از احتمال خرابی موتور با روغن معدنی، بفروشید، سود استفاده از مواد سنتتیک گران قیمت به صاحب بعدی خودروی شما منتقل می شود. به عبارت دیگر، شما روغن گران قیمت پرداخت کرده اید، اما در طول مدتی که مالک خودرو بوده اید، کمترین سود را به دست آورده اید.
باید گفت که استثنائات خاصی برای این مفهوم وجود دارد. یکی از این موارد، قرار دادن موتور در معرض بدترین شرایط کاری قبل از پایان عمر عادی آن است. بدترین شرایط کاری موتور شامل دماهای شدید، فراموش کردن تعویض روغن در برنامه، بارهای سنگین، استارت های مکرر سرد، رفت و آمدهای کوتاه مکرر، اختلال در سیستم خنک کننده موتور و غیره است.

 

روغن های موتور سنتتیک: کنکاش عمیق تر
روغن سنتتیک مورد استفاده در وسایل نقلیه موتوری از روغن های پایه یا روغن های پایه تصفیه شده تولید می شود. موسسه نفت آمریکا (API) روغن های پایه را به پنج دسته طبقه بندی می کند. سه مورد اول روغن های پالایش شده از نفت خام هستند. روغن های پایه گروه IV کاملا سنتتیک هستند و گروه V شامل تمام روغن های پایه است که در چهار گروه اول نیستند. API دو مورد از رایج ترین روغن های پایه مورد استفاده برای روغن های سنتتیک را به عنوان پلی آلفا الفین ها (PAOs) و استرها (Diester و Polyol) شناسایی می کند.

 

پلی آلفا الفین ها (PAOs)
PAO ها رایج ترین نوع روغن های پایه سنتتیک هستند که امروزه به دلیل قیمت متوسط و ویژگی های منفی کمی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. PAO ها روغن های پایه گروه IV هستند و از نظر ترکیب شیمیایی شبیه روغن معدنی هستند، اما این واقعیت که به جای استخراج شدن ساخته شده است، آن را خالص تر می کند. مزایای PAO ها شامل بهبود اکسیداسیون و پایداری حرارتی، فراریت کم (بالقوه برای تغییر سریع)، اتلاف گرما خوب، نقطه ریزش پایین (دمایی که در زیر آن یک مایع توانایی جریان را از دست می دهد) و عاری از مولکول های مومی است.

 

استر ها
یک روغن پایه گروه V از روغن های استر که از واکنش اسیدها و الکل ها با جدا شدن مولکول های آب ایجاد می شود تولید می گردد. رایج ترین استرهای مورد استفاده برای روغن موتور سنتتیک، دی سترها و استرهای پلی ال هستند. دی استرها معمولاً به عنوان یک افزودنی با روغن پایه PAO استفاده می شوند. استرها پایداری حرارتی بالا و ویژگی‌های نقطه ریزش پایین عالی دارند اما پایداری هیدرولیتیکی ضعیفی دارند (مقاومت یک ماده پلیمری پخته شده در برابر بازگشت به حالت نیمه جامد یا مایع در هنگام قرار گرفتن در معرض دما و رطوبت بالا).

 

 

همانطور که گفته شد، در شدیدترین و بدترین شرایط شما مستلزم به استفاده از مواد سنتتیک هستید. از آنجایی که آنها بسیار گران هستند، اگر از آنها استفاده می کنید، اصرار کنید که در ازای آن ارزش و عملکرد را دریافت کنید. در زیر برنامه های کاربردی خودروهای سواری که به طور ایده آل برای روغن موتورهای سنتتیک مناسب هستند آورده شده است:
- موتورهایی با کارایی بالا؛ موارد زیادی از خودروهای اسپورت و حتی شاسی‌بلندهای رده بالا وجود دارد که هزینه تعمیرات و نگهداری در آن‌ها بالا است.
- رانندگی با عملکرد بالا؛ اگر درگیر ورزش های موتوری هستید، برای مزیت رقابتی - قدرت، استقامت و قابلیت اطمینان موتور.
- موتور خودروهای لوکس؛ برخی از سدان های لوکس آنقدر گران هستند که استفاده از هر چیزی غیر از سنتتیک با عقل سلیم در تضاد است.
- سرمای شدید؛ برخی از مواد سنتتیک می توانند استارت در شرایط سرد را بدون هیچ مشکلی در فشار روغن در دماهای پایین منفی40 درجه سانتیگراد انجام دهند.
- بکسل و بارهای زیاد؛ سرعت آهسته، بار زیاد (به عنوان مثال بکسل)، تپه های طولانی، موتور با مسافت پیموده شده زیاد، فاصله زمانی طولانی سرویس روغن و دمای بالای محیط بدترین شرایط هستند. در این موارد است که لایه‌های روغن بسیار نازک می‌شوند و نرخ سایش بالا می‌تواند رخ دهد. این می تواند با استفاده از مواد سنتتیک ممتاز با بهترین بسته های افزودنی جبران شود.
- عمر طولانی موتور؛ اکثریت قریب به اتفاق مردم رانندگی را با خودرویی با موتور بیش از 300000  کیلومتر کارکرد، تجربه نکرده اند. بسیاری از ما واقعاً مجبور نیستیم این تجربه را به اشتراک بگذاریم. با این حال تعداد زیادی از علاقه مندان به خودرو وجود دارند که سعی می کنند تا آخرین مایل از ماشین و موتور آن استفاده کنند.

 

 

منبع : www.machinerylubrication.com
ترجمه : مسعود عابدین- واحد مارکتینگ

 

فرم ارسال نظر