• 81 -65611579 021
  • تاریخ : پنجشنبه 9 فروردین 1403
  • ساعت : 22 : 59

تجزیه و تحلیل روان کننده در توربین ها

تجزیه و تحلیل روان کننده در توربین ها

تجزیه و تحلیل روان کننده در توربین ها

 

روغن های توربین در معرض طیف گسترده ای از شرایطی مانند گرمای شدید، هوای حباب شده، رطوبت، آلودگی، اختلاط ناخواسته با روغن های مختلف و غیره هستند که یکپارچگی پایه هیدروکربنی و سطح مواد شیمیایی افزودنی ها را کاهش می دهد لذا تغییرات مولکولی برگشت ناپذیر دو مکانیسم اکسیداسیون و تخریب حرارتی اولیه در کاربردهای روغن توربین وجود دارد.
اکسیداسیون یک فرآیند شیمیایی است که در آن اکسیژن با مولکول های روغن واکنش داده و تعدادی از محصولات شیمیایی مختلف مانند اسیدهای کربوکسیلیک را تشکیل می دهد. سرعت وقوع این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. دما شاید بحرانی ترین موضوع باشد، زیرا سرعت اکسیداسیون به ازای هر افزایش 10 درجه سانتی گراد دو برابر می شود. 
نتیجه تخریب حرارتی و تجزیه مولکول های روغن توسط گرما (درجه حرارت بالا)، تشکیل ترکیبات نامحلول است که اغلب به عنوان آلاینده های نرم شناخته می شوند. به طور معمول، تخریب حرارتی در نتیجه میکرو دیزل، تخلیه جرقه الکترواستاتیک و نقاط داغ رخ می دهد. میکرو دیزلینگ عبارت است از احتراق حباب های هوای منفجر شده که گرمای فشاری آدیاباتیک (اغلب بیش از دمای 1000 درجه سانتیگراد)  ایجاد می کند. (در ترمودینامیک، آدیاباتیک یا بی‌دررو به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن انتقال حرارت و جرم بین سیستم ترمودینامیکی و محیط اطراف وجود نداشته باشد. در حقیقت در چنین فرآیندی تنها کار عامل انتقال انرژی بین سیستم و محیط محسوب می‌شود.) 
تخلیه جرقه الکترواستاتیک ناشی از اصطکاک مولکولی داخلی است که بارهای الکتریکی با ولتاژ بالا ایجاد می کند، مانند جایی که روغن از فاصله های بسیار کم فضا با سرعت جریان بالا عبور می کند و دمای بیش از 10000 درجه سانتیگراد تولید می کند.
مشخص شده است که عملکردهای اکسیداسیون طبقات مختلف روغن پایه کاملاً متفاوت است. مقاومت اکسیداتیو طبیعی بالای روغن های توربین گروه II همراه با آنتی اکسیدان های خاص به کار رفته (معمولاً مبتنی بر ترکیبات فنل و آمین) از نظر تخریب مولکولی آنها در طول زمان رفتار غیر خطی ارائه می دهد. در نتیجه، اکثر آزمایش‌های استاندارد آنالیز روغن، هشدار مناسبی را ارائه نمی دهند، زیرا روانکار شروع به تخریب و ایجاد رسوب در سیستم می‌کند. به جای اینکه تخریب به صورت خطی و قابل پیش بینی اتفاق بیفتد، بسیاری از روغن های توربین مدرن به سرعت از بین می روند. تغییرات در ساختار مولکولی روغن به دلیل کاهش مواد افزودنی و ایجاد ذرات نامحلول از جمله اولین شرایط تخریب روغن است که بر عملکرد تجهیزات تأثیر می گذارد. فرآیند متوالی تشکیل لجن و لاک خواهد بود که اتفاقات رایج در توربو ژنراتورها هستند. علاوه بر این که این محصولات فرعی اکسیداسیون و تخریب حرارتی، عوامل اصلی ایجاد مشکلات لاک و رسوب در توربین ها هستند، با سایر خواص مهم روان کننده های توربین بخار، مانند قابلیت دمولاسیون و کاهش هوا، تداخل دارند. بنابراین، انجام آنالیزهای تشخیصی مناسب برای تشخیص این شرایط در سیستم‌های روغن‌کاری حساس و حیاتی است.

 

ترجمه : مسعود عابدین - واحد مارکتینگ

 

فرم ارسال نظر