• 81 -65611579 021
  • تاریخ : جمعه 31 فروردین 1403
  • ساعت : 21 : 12

عوامل موثر در کیفیت روغن های هیدرولیک

عوامل موثر در کیفیت روغن های هیدرولیک

عوامل موثر در کیفیت روغن های هیدرولیک

 

مقدمه:

مایع هیدرولیک عنصر مشترک در هر جزء هیدرولیک است و باید با دقت زیادی انتخاب شود. کیفیت و پاکیزگی سیال هیدرولیک عوامل تعیین کننده ای برای قابلیت اطمینان عملکرد، کارایی و عمر مفید یک سیستم است. هنگام استفاده از مایع هیدرولیک توصیه های سازنده روان کننده و مشخصات ارائه شده در برگه اطلاعات ایمنی باید رعایت شود.

اگر مایعات هیدرولیک از تولید کنندگان مختلف یا انواع مختلف از یک تولید کننده مخلوط شوند، ممکن است ژل، سایش و رسوب ایجاد شود. اینها به نوبه خود ممکن است باعث ایجاد کف، اختلال در قابلیت جداسازی هوا، خرابی و آسیب به سیستم هیدرولیک شوند که مخلوط کردن با سایر مایعات هیدرولیک نیز به طور کلی مجاز نیست و این شامل سیالات هیدرولیک با همان طبقه بندی ویژگی می باشد.

 

هوا:

توانایی جداسازی هوا ویژگی یک سیال هیدرولیکی را برای جداسازی هوای حل نشده توصیف می کند. مایعات هیدرولیک دارای حدود 7 تا 13 درصد حجم هوای محلول (با فشار اتمسفر و 50 درجه سانتی گراد) می باشد. مایعات هیدرولیک همیشه حاوی هوای محلول هستند. در حین کار ، هوای محلول ممکن است به هوای نامحلول تبدیل شود و منجر به آسیب حفره شود. طبقه بندی سیالات، محصول سیال، اندازه مخزن و طراحی باید با توجه به زمان ماند و مقدار مایع هیدرولیک تنظیم شود. ظرفیت جداسازی هوا بستگی به ویسکوزیته، دما ، مایع اولیه و پیری مایعات هیدرولیک دارد.

در شرایط جوی، مایع هیدرولیک حاوی هوای محلول است. در محدوده فشار منفی، به عنوان مثال در لوله مکش پمپ، این هوای حل شده ممکن است به هوای حل نشده تبدیل شود. محتوای هوای حل نشده خطر کاویتاسیون را نشان می دهد و این منجر به فرسایش قطعات و افزایش پیری مایع هیدرولیک می شود که با اقدامات صحیح، مانند طراحی لوله مکش و مخزن و یک مایع هیدرولیک مناسب، می توان بر ورودی و جداسازی هوا تأثیر مثبت گذاشت.

 

آب:

آلودگی آب در مایعات هیدرولیکی می تواند ناشی از ورود مستقیم یا غیر مستقیم از طریق تراکم آب از هوا به دلیل تغییرات دما باشد. آب موجود در مایع هیدرولیک ممکن است منجر به سایش یا خرابی مستقیم اجزای هیدرولیک شود. علاوه بر این، محتوای بالای آب در مایع هیدرولیک بر پیری و فیلتراسیون تأثیر منفی می گذارد و حساسیت به کاویتاسیون را افزایش می دهد. 

آب حل نشده به دلیل سنگین بودن را می توان از ته مخزن تخلیه کرد. آب محلول را فقط با استفاده از اقدامات مناسب می توان حذف کرد. اگر از سیستم هیدرولیک در شرایط مرطوب استفاده می شود، باید اقدامات پیشگیرانه مانند رطوبت گیر هوا در دریچه مخزن انجام شود. در حین کار، مقدار آب در تمام مایعات هیدرولیک، طبق "روش کارل فیشر" تعیین می شود و  برای همه مایعات هیدرولیک باید دائما زیر 0.1٪ (1000ppm) نگه داشته شود. شرکت Bosch Rexroth برای اطمینان از عمر طولانی مدت مایعات و اجزای هیدرولیک، توصیه می کند که مقادیر زیر 0.05 (500 ppm) به طور دائمی حفظ شوند.

 

خوردگی:

مایع هیدرولیک باید حفاظت کافی از خوردگی قطعات را در همه شرایط کار ، حتی در صورت آلودگی غیر مجاز آب تضمین کند. در حین ذخیره سازی و کارکرد، مایع هیدرولیک بر اساس روغن های معدنی با افزودنی های ضد خوردگی از اجزا در برابر آب و محصولات تخریب روغن "اسیدی" محافظت می کند.

 

Bosch Rexroth AG

ترجمه: حسین سعادت زاده  – واحد آموزش و تحقیقات

 

فرم ارسال نظر