• 81 -65611579 021
  • تاریخ : پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
  • ساعت : 23 : 24

استفاده از روغن دنده GL5 در کاربردهای خاص

استفاده از روغن دنده GL5  در کاربردهای خاص

استفاده از روغن دنده GL5  در کاربردهای خاص

آیا می توان از روغن دنده GL5 در کاربردهایی استفاده کرد که روغن دنده دستی توصیه می شود؟

یک گیربکس دستی در واقع دارای تعداد زیادی دنده و همچنین ممکن است شامل اجزای دیگری مانند قطعات همگام ساز نیز(synchronizers) باشد. دنده‌ها و همگام‌سازها الزامات به ظاهر متناقضی دارند. به طور کلی، هرچه رتبه GL بالاتر باشد، حفاظت از فشار شدید (EP) بالاتری ارائه می شود. این برای قابلیت اطمینان و کاهش سایش در مجموعه دنده های سخت شده عالی است، اما می تواند برای همگام سازها فاجعه ایجاد کند.

افزودنی های EP اغلب از یک ترکیب سولفور/فسفر ساخته می شوند که از طریق جاذبه قطبی به سطوح فلزی می چسبند، این افزودنی ها در حالت اعمال گرما و یا فشار (از یک فیلم روان کننده در حال فروپاشی) وارد عمل می شوند و کار خود را شروع کنند. در مجموعه دنده های سخت شده، این امر محافظت زیادی در برابر سایش و همچنین عمر و قابلیت اطمینان به قطعه اضافه می کند.
با این حال، به دلیل مکانیسمی که این افزودنی‌های EP در آن کار می‌کنند، وقتی با فلزات زرد نرم‌تر آشنا می‌شوند، نتایج می‌تواند فاجعه‌بار باشد. آنها به همان روش متصل می شوند (جذب قطبی)، و هنگامی که گرما و یا فشار وارد می شود، مواد افزودنی به فلزات زرد نرم تر حمله شیمیایی می کنند. این حمله تهاجمی می تواند همگام سازها (synchronizers) را زودتر از موعد فرسوده کند.
محصولات روغن دنده GL4 معمولاً در حدود نیمی از افزودنی های گوگرد/ فسفر مشابه GL5 استفاده می کنند. این بدان معنی است که آنها محافظت کمتری برای مجموعه دنده ارائه می دهند اما به همگام سازها آسیب شدیدی وارد نمیکنند. هنگامی که از روغن دنده GL5 در جعبه دنده دستی استفاده می شود که دارای قطعات همگام ساز است، می توانید این انتظار را داشت که در گزارش تحلیل روغن کارکرده در مقایسه با روغن GL4 دو تا چهار برابر مس بیشتری یافت کنید. در نهایت در صورت استفاده همگام‌کننده‌ها شروع به فرسوده شدن می کنند.
بنابراین در حالی که روغن دنده API - GL5 را می توان در سیستم انتقال قدرت که در آن مایع گیربکس دستی توصیه می شود استفاده کرد و با توجه به اینکه محافظت عالی برای چرخ دنده ها را دارد ولی اگر در آن سیستم از قطعاتی با فلزات نرم تر که معمولا در همگام ساز ها استفاده می گردد وجود داشته باشد، عمر آن قطعات را نیز کاهش می دهد.
به طور کلی، باید به توصیه های سازنده توجه کنید. مسائلی مانند موارد ذکر شده در بالا در مرحله طراحی اجزا در نظر گرفته می شوند. تولیدکنندگان معمولاً تمام اطلاعات مورد نیاز برای اتخاذ تصمیمات صحیح را دارند که در توصیه های آنها گنجانده می شود.

 

ترجمه : مسعود عابدین-واحد مارکتینگ

 

فرم ارسال نظر