سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی
سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

گزارش سخنرانی مدیریت مجتمع تحقیقاتی، آزمایشگاهی و آموزشی دانش بنیان "مشاوران آزمای نفت ایرانیان" در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

 

طی دو سال گذشته همایش معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری قشم در حوزه نفت و انرژی به صورت مستمر برگزار گردیده و منجر به کسب دستاوردهای مهمی در این حوزه گردیده است. در سال 1399 نیز برگزاری همایش فوق در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرارگرفت و به دلیل شیوع ویروس COVID-19 و ضرورت حفظ سلامت مشارکت کنندگان در همایش، این رویداد به صورت برگزاری در استودیوی تلویزیونی و با حضور سخنرانان و با استفاده از آخرین تکنولوژی های حوزه IT به صورت Broad Band / Broad Cast به شکل مستقیم پخش و به مخاطبین در 20 و 21 بهمن ماه 1399  ارائه گردید.

 

در این همایش  جناب آقای وحید ابراهیمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره مجتمع تحقیقاتی، آزمایشگاهی و آموزشی دانش بنیان "مشاوران آزمای نفت ایرانیان" به ایراد سخنرانی در مورد توجه به مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و آموزشی در هاب انرژی قشم پرداختند که شرح سخنرانی ارائه شده توسط ایشان  در این همایش بشرح زیر می باشد:

 

به نام خدا

سلام و عرض احترام دارم خدمت سروران حاضر در استودیو و عرض تشکر از متولیان برگزاری این همایش و درود بی کران دارم خدمت عزیزانی که بر خط و به صورت آنلاین همایش را دنبال می کنند، امید دارم با توجه به بحث های ارزشمند دیروز و گزارش اقداماتی که در جزیره قشم صورت گرفته و بستر های خوبی جهت سرمایه گذاری در حوزه نفت و انرژی تامین گردیده است، بدواً امید و بعد با برنامه ریزی اقدامات خوبی در آینده توسط بخش خصوصی و فناور و کار آفرین در این جزیره زیبا و استراتژیک صورت پذیرد.
در ابتدا اشاره کوتاهی دارم به موقعیت استراتژیک این جزیره که تقریباً هر ایرانی و غیر ایرانی که به موقعیت این کشور اندکی اشرافیت داشته باشد به موقعیت خاص این جزیره شناخت خواهد داشت. همانطور که مستحضرید طول سواحل کشور 4900 کیلومتر است و مساحت این جزیره 1500 کیلومتر مربع در واقع بزرگترین جزیره در خلیج فارس است که میتواند صرفاً بر اساس همین موقعیت و لوکیشن بالاترین سرانه تولید ناخالص را در منطقه داشته باشد، اما متاسفانه اصلی ترین در آمد در خام فروشی نهفته شده و خام فروشی به صورت تک بعدی صرفاً منجر به بیماری به اصطلاح هلندی شده، البته طی چند سال اخیر در برنامه های توسعه ای کشور و سند چشم انداز 1404 نگاه ویژه ای به این جزیره زیبا به عنوان هاب نفت و پترشیمی صورت گرفته است. و الحق اقدامات و بستر های مناسبی در این خصوص جهت سرمایه گذاری انجام شده که در گزارش مسؤلان به آن به تشریح اشاره شد. لازم است با تبعیت از جایگاه منطقه در علوم و فناوری های نفت، گاز و پتروشیمی به منظور دستیابی به نقش محوری در منطقه در بالاترین سطح از اولویت های منطقه به آن توجه شود و مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاهی و آموزشی به عنوان بانک اصلی در این حوزه، مورد اعتبار، گرنت و تامین مالی قرار گیرند. در نهایت حلقه مفقوده در رشد و تولید ضرورت تصویب نهاد رگلاتوری در صنایع نفتی و فناور می باشد که انصافاٌ معاونت علمی و راهبردی اقدامات شایسته ای را در این خصوص برداشته اند و اگر یک نهاد تنظیم گر محقق شود قطعاً از هدر رفت میلیون ها دلار ارز پیشگیری خواهد کرد.
با آرزوی سلامتی و اینکه هرچه زودتر سایه این ویروس منحوس از سر بشریت برداشته شود.

 
وحید ابراهیمی

21 بهمن ماه 1399