آیا می توان ویسکوزیته روغن را کاهش داد؟
آیا می توان ویسکوزیته روغن را کاهش داد؟
آیا می توان ویسکوزیته روغن را کاهش داد؟


چگونه می‌توان ویسکوزیته یک روغن معدنی را کاهش داد؟ به عنوان مثال، یک روغن با گرید ویسکوزیته 68 داریم و می‌خواهیم آن را به درجه ویسکوزیته 32 تغییر دهیم. می‌دانیم یک راه این است که آن را با همان درجه روغن از همان تولید کننده با ویسکوزیته پایین تر مخلوط کنیم و همچنین برخی پیشنهاد کرده اند که آن را با سوخت مخلوط کنید. در پاسخ به این سوال هنگامی که صحبت از روانکاری می شود، ویسکوزیته روغن مهمترین پارامتر در نظر گرفته می شود. وظیفه اصلی روغن روانکاری ایجاد و نگهداری یک فیلم روانکاری بین دو سطح فلزی متحرک است و این عملکرد به ویسکوزیته روغن بستگی دارد. همیشه اطمینان حاصل کنید که ویسکوزیته روغن در حال استفاده با توصیه های سازنده اصلی تجهیزات مطابقت دارد.  
هنگام مخلوط کردن روغن ها، مهم است که ویسکوزیته مورد نظر و همچنین سازگاری روان کننده با محصول رقیق کننده را در نظر بگیرید. نه تنها خطر ناسازگاری وجود دارد، بلکه خطر از بین رفتن لایه محافظی که روغن با درجه ویسکوزیته 68 ایجاد می کند نیز وجود دارد. مخلوط کردن سوخت با روغن توصیه نمی شود، زیرا سوخت فرمول مشابهی با روان کننده ندارد. علاوه بر این، نقطه اشتعال سوخت در مقایسه با یک روان کننده بسیار پایین است که می تواند خطر آتش سوزی ایجاد کند.
روان کننده های امروزی که کارایی بالایی دارند با ترکیبی از مواد افزودنی و روغن پایه که به دقت انتخاب و فرموله شده تا با نیازهای روانکاری تجهیزاتی که در آن استفاده می شوند مطابقت داشته باشند. هنگامی که روان کننده ها با سوخت یا انواع مختلف روان کننده مخلوط می شوند، این تعادل اغلب به هم می خورد. مشکلات مکانیکی که منجر به عمر کمتر تجهیزات می شود ممکن است رخ دهد. اگر توصیه های سازنده تجهیزات را بررسی کرده اید و کاهش ویسکوزیته روغن یک گزینه حتمی است، بهترین توصیه استفاده از روان کننده ای با همان مارک و خط محصول با ویسکوزیته کمتر است. برای مثال فوق در این صورت باید روغنی با گرید ویسکوزیته کمتر از 32 باشد. می‌توانید نمودارهایی را در اینترنت بیابید تا به شناسایی نسبت‌های درست ترکیب کمک کنند. به عنوان مثال، اگر روغنی با گرید ویسکوزیته 68 و روغنی با گرید ویسکوزیته 22 را مخلوط کنید، نسبت های لازم برای رسیدن به گرید ویسکوزیته 32 برابر با 35 درصد روغن با گرید ویسکوزیته 68 و 65 درصد روغن با درجه ویسکوزیته 22 است.
با این حال، در هنگام مخلوط کردن ویسکوزیته های مختلف روغن، چندین نگرانی وجود دارد که باید در نظر داشت. که شامل محاسبه نسبت های مناسب از نظر حجم به جای وزن، اختلاط صحیح روغن ها برای به دست آوردن مخلوطی یکنواخت، و استفاده از ظروف تمیز و محیطی تمیز است تا روان کننده با ذرات معلق در هوا یا رطوبت آلوده نشود. پس از تکمیل مخلوط، ویسکوزیته مخلوط را اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که به هدف خود رسیده اید. همچنین ممکن است لازم باشد ویسکوزیته را پس از چند ساعت کارکرد دوباره آزمایش کنید.


ترجمه : مسعود عابدین – واحد مارکتینگ