استانداردهای جدید روغن موتور توسط مؤسسه نفت آمریکا (API)
استانداردهای جدید روغن موتور توسط مؤسسه نفت آمریکا (API)

استانداردهای جدید روغن موتور توسط مؤسسه نفت آمریکا (API)

مؤسسه نفت آمریکا (API) اخیراً تأیید استانداردهای عملکردی بهبود یافته برای روغن موتورها را برای ارائه حفاظت و کارایی سوخت بیشتر برای خودروهای سبک و سنگین با موتور بنزینی اعلام کرد.

جدیدترین آنها در ردیف مشخصات عملکرد دقیق تر دو استاندارد ، ILSAC GF-6A  و  GF-6B ، ارائه شده توسط کمیته بین المللی استانداردسازی روانکار (ILSAC) هستند. استاندارد سوم، AP SP، آخرین استاندارد عملکرد روغن موتور API است. این استاندارد شامل تمام الزامات ILSAC می شود و در عین حال الزامات عملکردی را برای روغن هایی که تحت توصیه های اعضای ILSAC قرار نمی گیرند ارائه می دهد. استانداردهای جدید الزامات دقیق تر عملکرد روغن موتور را برای موتورهای احتراق داخلی مشخص می کند. 
کوین فریک، مدیر برنامه‌های محصول API گفت: API این استانداردهای عملکرد جدید را در پاسخ به درخواست خودروسازان برای معرفی روغن‌های موتور قوی‌تر که قادر به رفع نیازهای موتورهای بنزینی فعلی و آینده هستند، توسعه داده است. ILSAC GF-6A  و  GF-6B و API SP حاصل زحمات صنایع فرآورده های نفتی، مواد افزودنی و خودرو برای معرفی چنین محصولات ضروری برای افرادی است که از این وسایل نقلیه استفاده می کنند.
توسعه استاندارد های  ILSAC GF-6A  و  GF-6B و API SP طی هفت سال تکمیل شده است. هفت تست جدید برای دقت توسعه، ارزیابی و اندازه‌گیری برای نشان دادن اینکه آیا روغن ها می توانند شرایط سخت گیرانه تری را برآورده کنند انجام شد. در حال حاضر، شرکت های بازاریابی روغن در تلاش هستند تا روغن هایی را که مطابق با این استانداردها هستند را به بازار بیاورند تا اطمینان حاصل کنند که موتورهای فعلی و آینده مطابق طراحی عمل می کنند.

روغن‌هایی که استاندارد ILSAC GF-6A را برآورده می‌کنند، مجاز به نمایش علامت گواهینامه API "Starburst" خواهند بود و ممکن است در جایی که روغن‌های مطابق با استانداردهای GF-5 یا استانداردهای روغن موتور بنزینی قبلی توصیه شده بود، استفاده شوند. روغن هایی که مطابق با ILSAC GF-6A باشند، مجاز به نمایش یک علامت جدید گواهینامه API با عنوان "shield"خواهند بود و ممکن است در جایی که روغن SAE 0W-16  مطابق با API SN توصیه شده بود، استفاده شود. API این علامت جدید را به درخواست خودروسازان معرفی می کند تا از سردرگمی جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که روغن های 0W-16 فقط در مواردی که توصیه می شود استفاده می گردند.
استانداردهای API تحت فرآیند معتبر مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا توسعه می‌یابند و تضمین می‌کنند که استانداردها نه تنها به دلیل سخت‌گیری فنی، بلکه اعتبارنامه شخص ثالث آن‌ها نیز به رسمیت شناخته می‌شوند، که پذیرش توسط تنظیم‌کننده‌های ایالتی، فدرال و بین‌المللی را تسهیل می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر خواهشمند است به www.api.org مراجعه کنید.

 

ترجمه : مسعود عابدین-واحد مارکتینگ