بررسی استاندارد ملی 2947 با نگرشی جدید
بررسی استاندارد ملی 2947 با نگرشی جدید

بررسی استاندارد ملی 2947 با نگرشی جدید، جهت بهره برداری عموم

 

چکیده: 
هدف از نگارش این مقاله بررسی استاندارد ملی ایران با شماره INSO 2974 با عنوان "روان کننده‌ها - روغن‌های دنده صنعتی - ویژگی‌ها" تجدیدنظر اول سال 1398 با زبانی ساده می‌باشد، تا به دور از پیچیدگی های فنی مرسوم در آزمایشگاه‌ها، هر فردی بتواند با مطالعه آن با الزامات لازم برای ساخت یک روغن دنده صنعتی مناسب آشنا گردد. بدین منظور ابتدا پارامترهای تاثیرگذار بر روغن‌های دنده صنعتی بررسی گردیده و سپس آزمون های لازم برای انتخاب روغن مناسب به صورت کلی در پنج بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. لازم به ذکر است به دلیل طولانی بودن تعداد آزمون‌ها و همچنین اجتناب از اصطلاحات فنی در صورت نیاز می توانید به اصل این استاندارد مراجعه نمایید.

واژگان کلیدی: روغن دنده صنعتی، روان کننده، آزمون، استاندارد ملی ایران، INSO 2974

 

1- مقدمه
روغن دنده صنعتی براساس نوع روغن پایه مورد استفاده در دو نوع پایه معدنی و پایه مصنوعی   تولید شده و در روانکاری دنده‌های صنعتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. جعبه‌دنده دستگاه‌های صنعتی مانند جعبه‌دنده خودروهای سواری نیازمند روغن مخصوص خود هستند. این جعبه دنده‌ها که حاوی انواع دنده‌های ساده، حلزونی و مارپیچی هستند عموماً تحت بار زیادی بوده و در دما و فشاری بالا مشغول به کار هستند، لذا ضروری است که با استفاده از یک روغن با ویژگی‌های خاص، تحت حفاظت قرار گیرند، به همین منظور روغن دنده صنعتی تولید و روانه بازار شده است تا اینگونه نیازها نیز برطرف گردد. از جمله صنایعی که در آن از روغن‌دنده صنعتی با حجم بالا استفاده می‌شود، می‌توان به صنایع فولاد، سیمان و انواع یاتاقان‌های مورد استفاده در صنایع عمومی اشاره کرد.
یکی از ویژگی‌های مهم روغن‌دنده صنعتی، ثبات گرمایی آن است، چراکه این نوع روغن اگر نتوانند در دماهای بالا ثبات داشته باشد، کاربرد خود را از دست می‌دهند. ثبات کیفیت و ویژگی‌های مهم روانکاری در دماهای بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های روغن‌دنده صنعتی است، لذا تولیدکنندگان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. علاوه بر این، روغن‌دنده صنعتی باید در برابر اکسیداسیون نیز مقاوم باشد، در واقع این روغن باید بتواند در محیط‌هایی که احتمال اکسیداسیون در آن بسیار بالا می‌باشد به خوبی به وظایف خود عمل کند. این ویژگی مهم یعنی عدم اکسید شدن روغن دنده صنعتی، کمک می‌کند تا روغن مد نظر دیرتر نیازمند تعویض باشد و در نتیجه از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌تر از روغن‌های عادی باشد.
روانکاری برای استفاده در جعبه‌دنده مناسب است که بتواند در فشار بالا کار کند. اصولاً روغن‌های غیرصنعتی این ویژگی را ندارند. روغن دنده صنعتی مرغوب دارای ویژگی کار در فشار بالا بوده و از سطح چرخ دنده ها و... در مقابل فشارهای زیاد محافظت می‌کند. ویژگی دیگر روغن دنده صنعتی، عدم حل شدن آب در آن می باشد. با وجود این ویژگی اگر آب به جعبه دنده وارد شود، این روغن کمک می‌کند تا آب بدون آسیب رساندن به دنده‌ها از محیط خارج شود. در واقع آب‌گریزی از ویژگی‌های مهم دیگر این نوع روغن صنعتی می‌باشد. بهترین فضا و محیط برای کارکرد دنده‌های صنعتی، محیط‌های خنک، خشک و پاکیزه است. اگرچه در عمل محیط‌های صنعتی که این دنده‌ها در حال کارکرد هستند فاقد ویژگی مدنظر می‌باشند. به همین خاطر انتخاب روغن دنده مناسب می‌تواند تا حد زیادی مشکل باشد. در نگارش این مقاله سعی شده است با بیانی ساده، به دور از اصطلاحات رایج فنی به بررسی ویژگی ها و آزمون های لازم برای روغن دنده های صنعتی پرداخته شود، همچنین در صورت ابهام در هریک از بخش ها و یا نیاز به توضیحات تکمیلی پیشنهاد می‌گردد به استاندارد های مربوطه مراجعه گردد.

 

دانلود و مطالعه کامل مقاله


دکتر آرش یزدانی
جانشین مدیر کیفیت مجتمع مشاوران آزمای نفت ایرانیان